Tarieven

Hieronder vindt u een lijst van prestaties, codes en tarieven vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit1. De tarievenlijst geldt vanaf 1 januari 2025.

Let op! Genoemde tarieven kunnen afwijken bij de behandeling van patiënten, met (een) in ernst met schisis vergelijkbare afwijking(en) of bij de behandeling van patiënten met een cheilo-/gnatho-/palatoschisis. Bekijk in deze gevallen de juiste tarieven op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt voor meer informatie ook contact opnemen met uw zorgverlener.

De rekening van onze praktijk

Wij begrijpen dat patiënten hun zorgverlener kiezen op basis van vertrouwen. Persoonlijk contact is hierin onmisbaar. Daarom versturen wij onze rekeningen voor behandelingen direct vanuit onze eigen praktijk. Hier gebruiken we (per 1 januari ’25) de software van Payt. De software maakt het voor u mogelijk om uw rekeningen terug te vinden in een persoonlijke online omgeving (hier heeft u geen account voor nodig), eenvoudig uw rekeningen met iDEAL te betalen en te communiceren met de praktijk wanneer u vragen heeft over uw rekening of een betalingsregeling wilt treffen.

N.B. Voor 1 januari ’25 maakten we gebruik van de diensten van Infomedics. Indien u vragen heeft over facturen van voor die tijd, dient u hierover contact op te  nemen met Infomedics via: Https://www.infomedics.nl/zorgconsument/contact

Vergoeding van uw zorgverzekeraar
Op de rekening die u van ons ontvangt staat duidelijk aangegeven welk bedrag vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van uw leeftijd, type behandeling en de voorwaarden van uw verzekeraar. Heeft u een vraag over de vergoeding van uw zorgverzekeraar? Neem dan direct contact op met uw eigen verzekeraar.

De werkwijze van onze praktijk
De standaard werkwijze van onze praktijk is dat wij uw behandeling eerst indienen bij uw verzekeraar. Het deel dat niet door uw verzekeraar wordt vergoed brengen we vervolgens bij u in rekening. U heeft vervolgens 14 dagen om de rekening te voldoen. Dat kan u doen door gebruik te maken van de digitale betalingsmogelijkheden, zoals iDEAL. Hebben wij nog geen of een oud e-mailadres van u, maar wilt u wel graag uw rekeningen via de mail ontvangen? Geef uw e-mailadres dan z.s.m. aan ons door.

Veilig digitaal
Al uw persoonlijke gegevens staan in een streng beveiligde omgeving. De software van Payt is gecertificeerd (NEN7510), waardoor u er op kunt vertrouwen dat Payt adequaat en veilig omgaat met uw gegevens.

Meer informatie over uw rekening, uw online omgeving of over Payt? Bekijk dan de pagina speciaal voor patiënten of neem rechtstreeks contact met ons op.

VERZEKERING

Voor vergoeding van orthodontiekosten is een aanvullende zorgverzekering noodzakelijk. In enkele bijzondere gevallen is er vanuit de basisverzekering een vergoeding: bijvoorbeeld bij het behandelen van aangeboren afwijkingen aan het gezicht of ernstige standsproblemen van kaken en tanden. Om hiervoor in aanmerking te komen, is toestemming van de zorgverzekeraar nodig. Vaak is bij de behandeling van deze afwijkingen ook kaakchirurgie nodig.

AANVULLENDE VERZEKERINGEN

Bijna alle zorgverzekeraars hebben één of meerdere aanvullende verzekeringen waar de vergoeding van de kosten van orthodontische behandelingen in zit. Per polis verschilt wat er vergoed wordt. Soms gaat het om een vast maximumbedrag per behandeling, bij andere polissen gaat het om een percentage van de kosten. Andere zorgverzekeraars vergoeden de gehele behandeling. Vaak is er een leeftijdsgrens van 18 jaar (soms 22 jaar). Soms is er een sprake van een ‘wachttijd’, d.w.z. dat u na aanmelding bij de verzekering nog een jaar moet wachten voordat u recht op vergoeding heeft. Het is belangrijk om vooraf goed te informeren of uw verzekeraar de kosten van de behandeling vergoedt.

ORTHODONTIE VOLWASSENEN

Een orthodontische behandeling bij volwassenen wordt over het algemeen minder uitgebreid vergoed dan bij jongeren. Ook hier is het vergelijken van polisvoorwaarden interessant als u een beugelbehandeling overweegt.

INFORMATIE OVER PREMIES EN VERGOEDINGEN:

Bij een aantal prestaties wordt ervan uitgegaan dat bepaalde kosten geen onderdeel uitmaken van de door de aanbieder vastgestelde standaardprijs per prestatie, maar afzonderlijk in rekening worden gebracht. Deze prestaties zijn gekenmerkt door de toevoeging van een sterretje (*). Het gaat om de materiaal- en/of techniekkosten die per patiënt erg kunnen variëren. De standaardprijs van de aanbieder zou vanwege deze variatie nooit een reële opgave van de definitieve prijs zijn.

“Deze tarieven gelden voor iedereen. Indien uw ziektekostenverzekeraar een contract heeft afgesloten met de zorgaanbieder kunnen andere tarieven gelden”

1 Bovenstaande informatie is ontleend aan de officiële tariefbeschikking van de Nederlandse Zorgautoriteit, deze is altijd leidend. Pharmeon, de tandarts of de KNMT is niet aansprakelijk voor fouten in de gegevens of voor schade die het gevolg is van, of samenhangt met het gebruik van de gegevens.

LET OP: Bij een bezoek aan ‘tandartsenpost010’ zal een spoedconsult en, indien van toepassing, een toeslag voor het weekend en/of avond bij u in rekening worden gebracht.